vasael.ir

کد خبر: ۸۵۱۳
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۲ - 28 May 2018

بررسی یک شبهه| استعمار و شیعه انگلیسی به شدّت گفتمان انظلام را دنبال می‌کنند

وسائل- آیت الله سید مجتبی حسینی دنباله‌روهای گفتمان برگرفته شده از روایت «کل رایة ترفع قبل القیام» را بر سه دسته تقسیم کرد و گفت: بنده تصورم این است که رأس این گفتمان استکبار و استعمار و و دنباله‌روهای آن‌ها شیعیان انگلیسی، افراد ساده‌اندیش و افراد عافیت‌طلب هستند و دین را جدای از سیاست و زندگی فردی می‌دانند که شامل برخی از عبادات فردی مثل نماز و روزه است.

در متد اجتهاد راه رسیدن به حکم فقهی بررسی ادله اربعه است لذا صرف روایت واحده بدون درنظر گرفتن ادله قرآنی، روایی و عقل نمی توان حکمی را استنباط کرد از این رهگذر برخی با استفاده از روایت «کل رایة ترفع قبل القیام» درصدد مشروعیت زدایی از نظام اسلامی برآمدند بر همین اساس آیت الله سید مجتبی حسینی؛ نماینده رهبر انقلاب در کشور عراق و عضو خبرگان رهبری، در دفتر پایگاه فقه حکومتی وسائل به بررسی جهات سندی و دلالی این روایت پرداخت که متن آن در ذیل تقدیم می شود.

اجرای احکام الهی منوط به وجود حکومت دینی

بنده حدود 13 سال پیش که در سوریه بودم بحثی را با عنوان ولایت فقیه مطرح کردم و روایت «کل رایة ترفع قبل القیام» را به طور مفصل مطرح کردم و در آنجا به این نتیجه رسیدیم که اولاً نسبت به مفادّ روایات این مفادّ غالباً ضعیف هست و نظر به وضع موجود دارد و «کل رایة ترفع قبل القیام» مربوط به افرادی است که خود را امام معرفی می‌کردند و این روایات در نفی آن‌هاست و در مقابل اینها آیات زیادی هست که امر به تطبیق احکام اسلامی می‌کند و ما می‌فهمیم که این احکام باید اجرا شود و اجرا نیاز به حکومت دارد.

عدم منافات «کل رایة ترفع قبل القیام» با حکومت اسلامی

روایت «کل رایة ترفع قبل القیام» در صورت صحّت هیچ منافاتی با حکومت‌های اسلامی ندارد چون در اسلام بسیاری از احکام است که خطاب به مردم است ولی وظیفه اجرا کردن آن‌را حکومت به عهده دارد مثل آیه شریفه «الزانیه و الزانی فاجلدوا کل واحد منهما مأة جلدة». ما یا باید قائل باشیم که کلّ احکام اسلام را حکومت باید اجرا کند و یا در صورت تنزل 80 درصد احکام اسلام را حکومت باید اجرا کند.

حکومت اسلامی پیش‌نیاز اجرای احکام اسلامی

معنا ندارد که شارع دین را آورده باشد و نسبت به اجرای آن اهمال کرده باشد. مطالبی که امام حسین در خطبه منی خطاب به علماء فرمودند و امام خمینی هم به آن جمله استناد کرده‌اند اگر به آن مراجعه کنیم می‌بینیم که مشکلات مجروحین و مریض‌ها و ... را که همه از امور اجتماعی هستند، امام مطرح می‌کنند و خطاب به علماء می‌گویند که چرا شما عمل نمی‌کنید و اقدام نمی‌کنید.

 

 

لزوم به تأویل برودن یا کنار گذاشتن روایت «کل رایة ترفع قبل القیام»

بنابر این ادلّه‌ای که دالّ بر لزوم پیاده کردن احکام اسلام هستند و اینها ادلّه مسلمّ و هم متواترند که در جوامع روایی ما وجود دارد و ادلّه‌ای نظیر «کل رایة ترفع قبل القیام» بر فرض صحّت نمی‌توانند با آن ادلّه مقابله کنند و لذا یا باید ادله‌ای مثل «کل رایة ترفع قبل القیام» را تأویل به مورد خاصّ کرد یا اینکه با آن همان رفتاری را که با سایر روایاتی که مخالف کتاب خداست، انجام می دهیم.

مطلب دیگر این است که در رابطه با روایاتی مثل «کل رایة ترفع قبل القیام» از طرف حکومت‌های باطل انگیزه‌های قوی برای جعل وجود داشته است. حکومت‌های باطل برای اینکه از انقلابیون در زمان خودشان مصون باشند این روایات را جعل می‌کردند تا خیالشان از این حیث راحت باشد.

مطلب دیگر این است که در عین اینکه مظلوم بودن در اسلام محترم است ولی انظلام و منظلم بودن عیب است همان‌طور که ظالم بودن عیب است و ظالم معاقب است، منظلم نیز معاقب است چون می‌توانسته از خود دفاع کند ولی نکرده است و انسان روایاتی مثل «کل رایة ترفع قبل القیام» را که می‌بیند به درستی قابل تطبیق با روحیه انظلام است چرا که از انسان می‌خواهد تا در مقابل حکومت‌های باطل سخنی نگوید و ساکت بنشیند.

جریان اسلام انگلیسی دنباله‌رو گفتمان انظلام مسلمین

به عقیده بنده سه جریان هستند که به دنبال گفتمان برگرفته شده از روایت «کل رایة ترفع قبل القیام» هستند.

یکی جریان اسلام انگلیسی است. استعمار از ملّت‌های مسلمان می‌خواهد که ساکت باشند و مزاحمشان نباشند تا آن‌ها به راحتی کارشان را بکنند و مزاحمی نداشته باشند و استکبار هم این‌ها را تقویت می‌کند، به آن‌ها جا می‌دهد و رسانه در اختیارشان قرار می‌گذارد. در جایی که دیگران آزاد نیستند به آن‌ها آزادی عمل می‌دهد.

فعّالیت آزادانه شیعیان انگلیسی در یمن و آمریکا و عربستان

در زمان علی عبدالله صالح در یمن انقلابی‌ها جای کار نداشتند و نمی‌گذاشتند که حسینیه یا مسجد داشته باشند ولی در صنعا شیعیان انگلیسی فعّال بودند، در آمریکا فعّال بودند، در عربستان سعودی که خودش را ضدّ شیعه می‌داند بنده دیده بودم این شیعیان انگلیسی را که مهر می‌گذاشتند و نماز می‌خواندند و کسی هم با آن‌ها کاری نداشت. الآن هم یکی از تأمین کننده‌های مالی شیعه منظلم هستند، شیعه‌ای که ادّعا و پیام او، پیام سکوت و انظلام است.

 

 

پیروی افراد عافیت‌طلب از گفتمان «کل رایة ترفع قبل القیام»

یک دسته دیگر از افرادی که گفتمان روایت «کل رایة ترفع قبل القیام» را دنبال می‌کنند شیعیان عافیت‌طلبی هستند که دنبال راحتی و دوری از دردسر هستند. اینها می‌خواهند زندگی عادّی خودشان را داشته باشند و نمازی بخوانند و روزه‌ای بگیرند و دردسری هم نداشته باشند ولی آنچه که کلفتی بر آن‌ها داشته باشد راضی نیستند و لذا میل به جهت گفتمان «کل رایة ترفع قبل القیام» دارند.

پیروی افراد ساده‌اندیش از گفتمان «کل رایة ترفع قبل القیام»

افراد ساده‌اندیش هم دسته دیگری هستند که القائات دشمن در آن‌ها اثر دارد و ای چه بسا تأثیر این القائات در افراد به این دلیل است که این افراد ساده‌اندیش، القائات دشمن را مطابق با میل نفسانی می‌بینند. گاهی انسان یک چیزی را خوشش می‌آید چون مطابق میلش هست و به طور ناخودآگاه در او اثر می‌گذارد.

بنده تصورم این است که آن‌هایی که در رأس این گفتمان هستند رسماً عامل استکبار هستند و دنباله‌روهای آن‌ها افراد ساده‌اندیش و عافیت‌طلب هستند و دین را جدای از سیاست و زندگی فردی می‌دانند که شامل برخی از عبادات فردی است مثل نماز و روزه.

برای مقابله با این گفتمان راه‌کار این است که مباحث مربوط به مبانی ولایت فقیه بیشتر در رسانه‌ها مطرح شود و این شبهات پاسخگویی شود./402/ف

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۴ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۷:۱۱
طلوع افتاب
۰۶:۰۴:۴۳
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۲
غروب آفتاب
۲۰:۰۱:۱۶
اذان مغرب
۲۰:۱۹:۵۲